Skip to main content
search

Přestavba vozu na LPG Hyundai ix20 nebo KIA Venga slyšel jsem o problémech se zaklepanými ventily ale i rozpadlým katalyzátorem a vydřeným motorem.

Přestavba vozu na LPG Hyundai ix20 a KIA Venga na LPG

dav

Přestavba vozu na lpg Hyundai ix20 nebo KIA Venga

Přestavba vozu na LPG Hyundai ix20 i dalších korejských vozidel je možná i bez problémů se zaklepanými ventily při provozu na LPG. Tento problém je již dávno vyřešen v Německu vyvinutým systémem aditivace pro ochranu ventilů a ventilových sedel speciálně pro vozy KIA a Hyundai. Jedná se o elektronicky řízené tlakové dávkování speciálního aditiva od německé firmy ERC. To aditivum má na rozdíl od aditiv běžně nabízených zesílený účinek a navíc umí chránit i sací ventily se kterými mají vozy Hyundai KIA také problém. Aditivum je v Německu dodáváno jako OEM aditivum pod názvem P 1000 a bez jeho použití v kombinaci s elektronickým dávkováním EVP – Elektronic Valve Protector od německé firmy ESI Tronic  nelze v Německu uznat žádné záruky na přestavbu těchto vozidel na LPG. Zde je k nahlédnutí oficiální dopis německým dealerům Hyundai (u KIA je to podobné).

V Čechách máme zkušenost, že pokud je skutečně použita aktivní ochrana ventilů s aditivem ERC Gaslube Special P1000, nejsou se zaklepáváním ventilů žádné problémy. To vše je ale podmíněno montáží správných a vhodných LPG komponentů a hlavně perfektního nastavení a seřízení plynového systému zejména v oblasti vysokého a plného zatížení motoru.
Bohužel to je podle našich zkušeností nejčastější příčinou poškozených hlav motorů vozidel Hyundai i KIA na LPG. Rádoby odborná montáž přímo u dealerů značky kdy montáž velmi často prováděli narychlo a povrchně proškolení technici kteří nemají o alternativních pohonech většinou ani ponětí a tudíž žádný profesní vztah ani zájem.Navíc motivace zajímat se aktivně o tuto problematiku také prakticky na nule vzhledem k tlaku prodejců těchto vozidel na co nejrychlejší a co možná nejlevnější montáž. Nemluvě o naivní praxi všech zúčastněných včetně dodavatele plynového systému o tom, že stačí odborně a důkladně seřídit jedno vozidlo daného typu a do ostatních už jen nahrávat danou konfiguraci řídící jednotky plynu.

Díky tomu byly „originální přestavby“ jak byl tento pokus prezentován tím největším problémem protože vozidla opouštěla autosalon s plynovým pohonem namontovaným často horkou jehlou (mechanik měl na montáž čas jedné pracovní směny) a navíc bez jakéhokoli individuálního a precizního seřízení. Navíc nebylo používáno žádné aditivum pro ochranu ventilů a ventilových sedel, ale pohodlnější a pro prodejce jednodušší systém tzv. přívstřiku benzínu který ve velkém zatížení údajně ventily ochrání.
To, že tento princip ochrany ventilů je z hlediska její účinnosti přinejmenším diskutabilní a že ve výsledku zákazník jezdil stále částečně na benzín a měl tedy menší úsporu nikoho z prodejců nezajímalo.

Ono je totiž mnohem náročnější zákazníkovi vysvětlit že by si měl připlatit za vyzkoušené a spolehlivé profesionální řešení které ale v průběhu času používání vozidla na LPG svou investici nekolikanásobně vrátí v podobě bezproblémového fungování vozidla na LPG po dlouhou dobu. Také je těžké precizně seřídit plynový systém přestavěného vozidla pro člověka který je sice šikovný a dobrý mechanik, ale přestavbami vozidel na LPG se nikdy nezabýval a v lepším případě absolvoval jedno nebo dvoudenní školení u dovozce aktuálně montovaného plynového systému.

Takže k odpovědi na Vaší otázku:

Ano, přestavba je možná a je dlouhodobě funkční bez nebezpečí poškození ventilů a ventilových sedel hlavy motoru za předpokladu použití aktivního tlakového dávkování aditiva pro ochranu ventilů a ventilových sedel a za předpokladu použití výhradně aditiva firmy ERC pod značkou Gaslube Special P1000. Zároveň je nutné splnit podmínku profesionální montáže s použitím kvalitních komponentů a především s řídící jednotkou LPG která umožní precizní naladění palivových map v celém spektru pracovního režimu motoru.

KIA Venga na LPG s elektronickým dávkováním aditiva

Nastavování elektronického dávkování aditiva u vozu KIA Venga 1.4 na LPG

Close Menu