Jaké systémy pro přímé vstřikování LPG montujeme?
Přestavba benzínového motoru s přímým vstřikováním na LPG je zcela jiná disciplína než přestavby všech předchozích generací benzínových motorů. Komplikovanost a náročnost techniky vysokotlakého vstřiku benzínu přímo do spalovacího prostoru vyžaduje zcela jinou techniku pro přestavbu na LPG. Od počátku, kdy se objevily první motory se vstřikováním GDi (Mitsubishi Carisma) a následně FSI (VW), se vývoj plynových systémů ubírá dvěma cestami. Nepřímé vefukování LPG před sací ventily podobně jako u běžných sekvenčních vstřikování předchozích generací a přímé vstřikování kapalné fáze LPG originálními benzínovými vstřikovači bez jakéhokoli přívstřiku benzínu při provozu na LPG. Obě varianty jsme již zmínili a popsali.
Poslední dva roky 2016-2018 jsme se věnovali intenzívnímu vývoji a testování kapalného vstřikování LPG (hlavně firmy Prins – Direct LiquiMax) a podíleli jsme se na vývoji a testování systému IDEA Direct Injection Solutions – sekvenční vstřikování plynné fáze LPG s minimálním přívstřikem benzínu.
Díky těmto zkušenostem již víme, že realita v praxi je mnohdy na hony vzdálená teoriím a komerčním proklamacím.
Testováním jediného reálně funkčního systému Prins LiquiMax pro vstřikování kapalného LPG benzínovými vstřikovači ukázalo nepříjemnou pravdu, kterou asi neradi uslyší všichni zastánci této technologie, ale je třeba se pravdě podívat do očí…
Systém Prins LiquiMax jsme namontovali do celkem zánovního vozidla ŠKODA SUPERB 1.8TSI 4×4 (najeto 50 tis. km).
Naše zjištění po ujetí cca 10 tis. km:
Systém při studeném startu na LPG přimíchává do LPG benzín
V průběhu jízdy není možné dotankovat LPG pokud není nádrž prakticky prázdná a to zejména v létě (vysoký tlak LPG v nádrži)
Je nutné vždy tankovat celou nádrž LPG, jinak probíhá přimíchání benzínu do LPG (přestože podmínky homologace to zakazují)
V nádrži LPG vždy zůstává min 5-7 l LPG a systém nekompromisně přepne na benzín
Výkon motoru se systémem Prins LiquiMax je nižší, než při spalování benzínu a to prakticky stejně jako u běžných LPG pohonů.
Spotřeba LPG a benzínu díky výše popsaným skutečnostem je stejná jako u systému s nepřímým vstřikem plynné fáze a přívstřikem benzínu (srovnání se systémem ALEX IDEA).
S vozidlem jsme absolvovali několik měření výkonu na výkonové brzdě (MAHA 4×4) s oběma systémy. Rozdíly výkonu prakticky žádné.
Cena přestavby Prins LiquiMax vůči systému ALEX IDEA je více, než dvojnásobná při stejných jízdních parametrech, navíc s vyšší užitnou hodnotou levnějšího řešení, díky absenci problémů s tankováním.
Další fenomén, který jasně hovoří proti použití systému vstřikování kapalné fáze LPG benzínovými vstřikovači, je nutnost relativně drahé úpravy vysokotlaké pumpy a následně možnost její netěsnosti (nebezpečí prosakování LPG do klikové skříně motoru). Podobný problém netěsnosti hrozí u benzínových vstřikovačů. S tím jsme se prakticky setkali i u našeho testovacího vozidla. Kapalné LPG má menší molekuly než benzín a proto se může stát, že benzín vstřikovače udrží, ale LPG mírně prosakuje. Průvodním jevem tohoto problému jsou dlouhé starty motoru – stačí motor vypnout na cca 15 min. Mnohdy nepomůže ani výměna vstřikovačů..
Nabízíme montáž LPG pro motory TSI, FSI, TFSI, Ecoboost, GDI, CGI, G-activ s přímým vstřikováním benzínu se systémy s ověřenou funkčností a dlouhodobou spolehlivostí.